Kdo je instuktor T.E.T. kurzů a v čem spočívá jeho úloha?
T.E.T. instruktor JE
T.E.T. instuktor NENÍ
- TEN, KDO VYŘEŠÍ PROBLÉM ZA ÚČASTNÍKY - cílem kurzu je nabídnout účastníkům prostor pro sdílení, nástroje a znalosti, které jim pomohou k samostatnému vyřešení problému mimo skupinu.
- TERAPEUT NEBO ZACHRÁNCE - i když je T.E.T. pro řadu účastníků téměř "terapeutickou" zkušeností, je důležité ujasnit, že se jedná o vzdělávací kurz a nikoli osobní terapii pro řešení problémů jednotlivců (neslibuje, že vše dokáže vyřešit jen T.E.T. a umí nasměrovat v případě vážnějších problémů na jinou formu pomoci)
- NEOSOBNÍ ROLE (např. AUTORITA, ODBORNÍK, UČITEL) - vyškolený instuktor, který je nositelem moudrosti a znalostí T.E.T. a dovedností, vystupuje jako zdroj (konzultatnt, facilitator) - nikoli jako expert, jehož slovo je zákon. Kurz je zaměřený na komunikaci a navázání spojení a kontaktu, nikoli na obraně pozic či udržování odstupu.
Aby instruktor úspěšně zprostředkoval znalosti spojené s T.E.T., jejich filozofii, model a výuku, potřebuje především v procesu zvládat následující role a dovednosti:
- AUTENTICKÁ OSOBNOST - je lidský, otevřený, autentický, ucelený, asertivní, spontánní
- VZOR VYUČOVANÝCH DOVEDNOSTÍ A KONCEPCE - používá Já-sdělení, aktivní naslouchání a metody win-win pro řešní problémů v kurzu i životě
- KONZULTANT A ZDROJ - umí přesvědčivě sdělovat a prezentovat, zodpovědnost za změnu ponechává na účastnících
- EFEKTIVNÍ MLUVČÍ - zná materiály z paměti a nelpí na nich během výuky, prezentace vede tak, aby byly krátké a dynamické; umí předávat zadaný obsah a zároveň improvizovat - vztahuje obsah kurzu ke každodennímu životu účastníků, kdykoli je to možné
T.E.T. instuktor NENÍ
- TEN, KDO VYŘEŠÍ PROBLÉM ZA ÚČASTNÍKY - cílem kurzu je nabídnout účastníkům prostor pro sdílení, nástroje a znalosti, které jim pomohou k samostatnému vyřešení problému mimo skupinu.
- TERAPEUT NEBO ZACHRÁNCE - i když je T.E.T. pro řadu účastníků téměř "terapeutickou" zkušeností, je důležité ujasnit, že se jedná o vzdělávací kurz a nikoli osobní terapii pro řešení problémů jednotlivců (neslibuje, že vše dokáže vyřešit jen T.E.T. a umí nasměrovat v případě vážnějších problémů na jinou formu pomoci)
- NEOSOBNÍ ROLE (např. AUTORITA, ODBORNÍK, UČITEL) - vyškolený instuktor, který je nositelem moudrosti a znalostí T.E.T. a dovedností, vystupuje jako zdroj (konzultatnt, facilitator) - nikoli jako expert, jehož slovo je zákon. Kurz je zaměřený na komunikaci a navázání spojení a kontaktu, nikoli na obraně pozic či udržování odstupu.
Aby instruktor úspěšně zprostředkoval znalosti spojené s T.E.T., jejich filozofii, model a výuku, potřebuje především v procesu zvládat následující role a dovednosti:
JAKÉ JSOU HLAVNÍ ÚLOHY INSTRUKTORA T.E.T. SKUPINY
Facilitátor - Průvodce
Klíčovou rolí T.E.T. Instruktora je facilitovat proces, což je odlišné od tradičního pojetí role učitele, jako nositele autority, experta na obsah kurzu nebo toho, kdo dělá za účastníky rozhodnutí, T.E.T. instruktor zprostředkovává a navozuje učební proces, který vychází ze zkušenosti a zájmu účastníků.
- zapojuje účastníky tak, aby se stali učebním zdrojem jeden pro druhého
- podporuje je, aby převzali zodpovědnost za svoje vlastní učení a pokrok
- umí zadávat praktická cvičení a vést diskuzi
- využívá příklady ze života a sdělení účastníků, vytváří z nich spontánní praktická cvičení
Konzultant
T.E.T. kurz se skládá ze specifické filozofie, dovedností a postupů. Byli bychom rádi, aby si je účastník osvojil, převzal a využil ve své vlastní praxi. Úspěšný konzultant tak potřebuje být dobrým posluchačem i prezentujícím, ale být schopný ponechat konečnou zodpovědnost za změnu na účastnících.
- aktivně naslouchá potřebám a zájmům účastníků, ujasňuje a zodpovídá jejich otázky
- prezentuje informace způsobem, který je účastníkům srozumitelný a mohou ho přijmout
- ke sdělování vlastních názorů, myšlenek a zpětné vazby používá Já - sdělení (I-messages) /viz kniha Škola bez poražených
- Přiznává, když něco neví a je ochotný si dohledávat odpovědi
Vzor/model
Jedním z hlavních faktorů, zda se účastníci rozhodnou filozofii T.E.T. kurzů důvěřovat a vyzkoušet ji, je, když vnímají, že ji instuktor prakticky žije a využívá a i v kurzu uplatňuje dovednosti, které vyučuje.
- je autentický, spontánní, otevřený, nepopírá sám sebe
- Aktivně naslouchá, když vlastníkem problému je účastník, nebo když je účastník v odporu vůči změnám
- Používá Já- tvrzení a je asertivní, když se setká s nepřijatelným chováním
- K řešení problémů a rozhodování, které je nutné učinit v průběhu kurzu využívá Metodu III - (metoda řešení problému dle Thomase Gordona, která se v kurzu vyučuje)
Nezbytnou součástí práce instruktora je i zajistit organizační stránky průběhu kurzu.
- zodpovídá otázky, zajišťuje registraci a výběr účastnických poplatků
- dává jasné informace o termínech, časech
- vytváří pozitivní a bezpečné učební prostředí, podporuje, aby se ctilo dodržování časů začátků, konců a přestávek
- zajišťuje organizační detaily týkající se prostoru pro skupiny, řeší operativně problémy, které se naskytnou